Spis treści
Wstęp.................................................7
Rozdział I. Klasycyzm w rzeźbie lwowskiej XVIII i 1. połowy XIX w..................11
I.1. Pierwsze XVIII-wieczne klasycyzujące powiewy.......................11
I.2. Wczesny klasycyzm lat 1780-1790............................. 18
I.3. Dojrzały klasycyzm w rzeźbie architektonicznej (1800-1850)................ 24
I.4. Lwowski rezonans twórczości A. Canovy i B. Thorvaldsena..................27
I.5. Hartmann Witwer.....................................29
I.6. Anton Schimser......................................37
I.7. Jan Schimser i jego uczniowie................................46
I.8. Fryderyk Bauman.....................................53
I.9. Paweł Eutele........................................56
I.10. Mniej znani adepci klasycyzmu...............................60
Rozdział II. Nurt romantyczny w rzeźbie lwowskiej (1850-1870).................... 62
II. 1. Nastroje społeczne i przemiany w sztuce..........................62
II..2. Twórczość Pawła Eutelego po 1850 roku..........................63
II.3. Zakład kamieniarski Leopolda Schimsera..........................67
II.4. Lwowski okres twórczości Cypriana Godebskiego......................70
II.5. Abel Maria Perier.....................................74
II.6. Parys Filippi i jego krąg..................................76
Rozdział III. Rzeźba czasów historyzmu, realizmu i akademizmu (1870-1900)............. 82
III. 1. Główne nurty artystyczne.................................82
III.2. Lwowska teoria i krytyka rzeźby z lat 1870-1890 ...................... 83
III.3. Późny romantyzm i realizm po 1870 roku..........................86
a. Przejście od romantyzmu do realizmu w twórczości Kazimierza Ostrowskiego
i innych plastyków z lat 1870-1880 ........................... 86
b. Powrót nastrojów ncoromantycznych w dziełach Tadeusza Wiśniowieckiego
i Stefana Jarzymowskiego................................91
c. Tadeusz Barącz.....................................93
d. Julian Markowski...................................98
III.4. Mistrzowie rzeźby akademickiej, realistycznej i neobarokowej końca XIX w.........105
a. Nurt „klasycyzującego akademizmu"..........................105
b. Tomasz Dykas....................................107
c. Tadeusz Błotnicki.................................. 110
d. Antoni Popiel - twórca pomnika Mickiewicza..................... 115
e. Piotr Wojtowicz - „lwowski Bernini"......................... 122
f. Lwowska twórczość Stanisława Romana Lewandowskiego i innych adeptów
szkoły wiedeńskiej.................................. 130
g. Juliusz Bełtowski i snycerze 2. połowy XIX w...................... 134
III. 5. Rzeźba architektoniczna okresu dojrzałego i późnego historyzmu............. 142
a. Dążenie do syntezy sztuk przestrzennych w zespołach architektoniczno-plastycznych . . . 142
b. Leonard Marconi i jego pracownia.......................... 152
c. Inni rzeźbiarze-ornamentaliści z lat 1870-1900 .................... 161
d. Warsztaty rzeźbiarsko-kamieniarskie.......................... 175
Rozdział IV. Rzeźba modernistyczna w latach 1900-1918...................... 183
IV. 1. Krytyka artystyczna o nowych prądach.......................... 184
IV.2. Stanisław Kazimierz Ostrowski - pierwszy lwowski modernista.............. 187
IV.3. Tworzenie się nowej orientacji artystycznej w twórczości Luny Drexlerówny........ 190
IV.4. Zygmunt Kurczyński i jego dzieła............................ 195
IV.5. „Rodinizm", impresjonizm, secesja i symbolizm w rzeźbie samodzielnej........... 208
IV.6. Od „realizmu akademickiego" do kierunków modernistycznych.............. 224
IV.7. Neoklasycyzm, archaizacja i pierwsze dążenia awangardowe................ 233
IV. 8. Rzeźba architektoniczna w latach 1900-1918....................... 237
Rozdział V. Rzeźba lwowska w czasach Drugiej Rzeczypospolitej......................250
V.1. Dekoracja plastyczna związana z architekturą....................... 250
V.2. Pomniki okresu międzywojennego............................ 255
V.3. Rzeźba sepulkralna................................... 262
V.4. Józef Starzyński i Janina Reichert-Toth - wybitni twórcy rzeźby międzywojennej...... 269
V.5. Nurty neoklasyczne i archaizujące w rzeźbie lat 1918-1939 ................ 277
V.6. Ekspresja wyrazu plastycznego w dziełach artystów ukraińskich.............. 281
V.7. Awangarda rzeźbiarska................................. 287
Aneks. Rzeźba lwowska w czasie II wojny światowej......................... 292
Uwagi końcowe........................................... 298
Summary.............................................. 301
Resumee (ros.)............................................... 304
Wykaz skrótów........................................... 307
Indeks nazwisk........................................... 308
Spis ilustracji............................................ 332
|