Jurij Biriulow - Rzeźba lwowska


Spis treści

Wstęp.................................................7

Rozdział I. Klasycyzm w rzeźbie lwowskiej XVIII i 1. połowy XIX w..................11


    I.1. Pierwsze XVIII-wieczne klasycyzujące powiewy.......................11
    I.2. Wczesny klasycyzm lat 1780-1790............................. 18
    I.3. Dojrzały klasycyzm w rzeźbie architektonicznej (1800-1850)................ 24
    I.4. Lwowski rezonans twórczości A. Canovy i B. Thorvaldsena..................27
    I.5. Hartmann Witwer.....................................29
    I.6. Anton Schimser......................................37
    I.7. Jan Schimser i jego uczniowie................................46
    I.8. Fryderyk Bauman.....................................53
    I.9. Paweł Eutele........................................56
    I.10. Mniej znani adepci klasycyzmu...............................60

Rozdział II. Nurt romantyczny w rzeźbie lwowskiej (1850-1870).................... 62


    II. 1. Nastroje społeczne i przemiany w sztuce..........................62
    II..2. Twórczość Pawła Eutelego po 1850 roku..........................63
    II.3. Zakład kamieniarski Leopolda Schimsera..........................67
    II.4. Lwowski okres twórczości Cypriana Godebskiego......................70
    II.5. Abel Maria Perier.....................................74
    II.6. Parys Filippi i jego krąg..................................76

Rozdział III. Rzeźba czasów historyzmu, realizmu i akademizmu (1870-1900)............. 82


    III. 1. Główne nurty artystyczne.................................82
    III.2. Lwowska teoria i krytyka rzeźby z lat 1870-1890 ...................... 83
    III.3. Późny romantyzm i realizm po 1870 roku..........................86

      a. Przejście od romantyzmu do realizmu w twórczości Kazimierza Ostrowskiego i innych plastyków z lat 1870-1880 ........................... 86
      b. Powrót nastrojów ncoromantycznych w dziełach Tadeusza Wiśniowieckiego i Stefana Jarzymowskiego................................91
      c. Tadeusz Barącz.....................................93
      d. Julian Markowski...................................98

    III.4. Mistrzowie rzeźby akademickiej, realistycznej i neobarokowej końca XIX w.........105

      a. Nurt „klasycyzującego akademizmu"..........................105
      b. Tomasz Dykas....................................107
      c. Tadeusz Błotnicki.................................. 110
      d. Antoni Popiel - twórca pomnika Mickiewicza..................... 115
      e. Piotr Wojtowicz - „lwowski Bernini"......................... 122
      f. Lwowska twórczość Stanisława Romana Lewandowskiego i innych adeptów szkoły wiedeńskiej.................................. 130
      g. Juliusz Bełtowski i snycerze 2. połowy XIX w...................... 134

    III. 5. Rzeźba architektoniczna okresu dojrzałego i późnego historyzmu............. 142

      a. Dążenie do syntezy sztuk przestrzennych w zespołach architektoniczno-plastycznych . . . 142
      b. Leonard Marconi i jego pracownia.......................... 152
      c. Inni rzeźbiarze-ornamentaliści z lat 1870-1900 .................... 161
      d. Warsztaty rzeźbiarsko-kamieniarskie.......................... 175

Rozdział IV. Rzeźba modernistyczna w latach 1900-1918...................... 183


    IV. 1. Krytyka artystyczna o nowych prądach.......................... 184
    IV.2. Stanisław Kazimierz Ostrowski - pierwszy lwowski modernista.............. 187
    IV.3. Tworzenie się nowej orientacji artystycznej w twórczości Luny Drexlerówny........ 190
    IV.4. Zygmunt Kurczyński i jego dzieła............................ 195
    IV.5. „Rodinizm", impresjonizm, secesja i symbolizm w rzeźbie samodzielnej........... 208
    IV.6. Od „realizmu akademickiego" do kierunków modernistycznych.............. 224
    IV.7. Neoklasycyzm, archaizacja i pierwsze dążenia awangardowe................ 233
    IV. 8. Rzeźba architektoniczna w latach 1900-1918....................... 237

Rozdział V. Rzeźba lwowska w czasach Drugiej Rzeczypospolitej......................250


    V.1. Dekoracja plastyczna związana z architekturą....................... 250
    V.2. Pomniki okresu międzywojennego............................ 255
    V.3. Rzeźba sepulkralna................................... 262
    V.4. Józef Starzyński i Janina Reichert-Toth - wybitni twórcy rzeźby międzywojennej...... 269
    V.5. Nurty neoklasyczne i archaizujące w rzeźbie lat 1918-1939 ................ 277
    V.6. Ekspresja wyrazu plastycznego w dziełach artystów ukraińskich.............. 281
    V.7. Awangarda rzeźbiarska................................. 287

Aneks. Rzeźba lwowska w czasie II wojny światowej......................... 292

Uwagi końcowe........................................... 298

Summary.............................................. 301

Resumee (ros.)............................................... 304

Wykaz skrótów........................................... 307

Indeks nazwisk........................................... 308

Spis ilustracji............................................ 332



Powrót

Licznik